Vanliga frågor om faktura och betalning

Här besvarar vi dina vanligaste frågor om fakturor och betalning

Varför har jag fått min faktura till Kivra?

Du har tidigare anslutit dig till Kivra för att exempelvis få din post digitalt, hämta vaccinpass eller i samband med deklarationen. När du gjort det så har du också anslutit du dig till deras brevlådetjänst. Umeå Energi har anslutit sig till Kivra vilket innebär att vi skickar fakturorna dit, till dig som redan är användare i Kivra.

Published: 16 november 2022 19:11

5 min read

Hur betalar jag fakturan jag fått via Kivra?

Du betalar fakturan direkt i Kivra via betaltjänsten Tink. Första gången du betalar en faktura via Kivra väljer du bank och konto som pengarna ska dras ifrån. Du kan också välja att betala fakturan på annat sätt, t.ex. via din internetbank. Markera då fakturan som hanterad i Kivra, så undviker du dubbelbetalningar och påminnelseaviseringar från Kivra.

Published: 16 november 2022 19:13

5 min read

Kan jag fortsätta få min faktura på papper istället för i Kivra?

Du kan ändra så att du får din faktura via papper i stället. Det gör du genom att avregistrera Umeå Energi som avsändare hos Kivra. Det gör du enklast i Kivra-appen, men det går även att göra på Kivras hemsida. Raderar du Kivra-appen från din mobiltelefon är du fortfarande användare av Kivra och kommer fortsätta få dina fakturor dit.

Published: 16 november 2022 19:35

5 min read

Har du betalat fakturan dubbelt?

Om du har betalat fakturan två gånger lägger vi automatiskt upp beloppet som ett förskott på nästkommande faktura. Om du hellre vill ha beloppet utbetalt till ditt konto är du välkommen att kontakta oss.

Published: 16 november 2022 19:37

5 min read

Vilka är Umeå Energis betalningsuppgifter?

Bankgironummer: 403-2751

Fakturanummer (OCR) är betalningsreferens.

Om du betalar fakturan från utlandet behöver du uppge SWIFT-adress och IBAN-konto till den utländska banken. Märk betalningen med fakturanummer (OCR)

BIC/SWIFT: SWEDSESS

IBAN no: SE56 8000 0842 0292 4308 1578

Published: 16 november 2022 19:40

5 min read

Hur fungerar det med påminnelser?

Om din faktura inte är betald i tid så skickar vi vanligtvis en påminnelse cirka en vecka efter förfallodagen, via vanlig post. Med påminnelsen tillkommer en avgift på 60 kronor samt eventuell dröjsmålsränta. Avgiften debiteras på kommande faktura. Betalar du inte påminnelsen skickas fakturan vidare till inkasso, detta medför extra avgifter.

Om du får en påminnelse men vet att du redan betalat fakturan är du välkommen att kontakta oss.

Published: 16 november 2022 19:41

5 min read

Anstånd med betalning?

Om du vet att du kommer att ha svårt att betala din faktura i tid kan vi i vissa fall skjuta på förfallodatumet. Vår rekommendation är att du betalar så mycket du kan av fakturabeloppet och endast skjuter fram den del du inte kan betala. Ansökan om anstånd behöver inkomma innan fakturans förfallodatum. 

Anstånd kan beviljas till kunder som ej erhållit krav eller anstånd de senaste 12 månaderna.

Beviljat anstånd innebär att fakturans förfallodatum flyttas framåt. Dröjsmålsränta debiteras från fakturans ursprungliga förfallodatum. Dröjsmålsräntan består av den referensränta Riksbanken sätter varje halvår plus 8 %.

Ansökan gör du genom att kontakta oss på Ekonomi och Kundreskontra.

Published: 16 november 2022 19:41

5 min read

Hur fungerar det med säkerhet?

Umeå Energi gör en kreditbedömning när du tecknar ett nytt avtal. Det kan innebära att vi begär en säkerhet från dig i form av en deposition. Fakturan skickas av Umeå Energis ombud Intrum. Den kvarstår i minst 6 månader som säkerhet för framtida kostnader. En säkerhet kan också begäras om din leverans har blivit stängd på grund av obetalda fakturor.

Published: 16 november 2022 19:42

5 min read

Kontakta kundservice

Du kan alltid kontakta oss på något av nedanstående alternativ

Telefon

Prata med oss direkt

Mejl

Skriv till oss när det passar dig

På plats

Besök vårt huvudkontor