Stadsnätet är infrastrukturen som ger möjlighet till en rad olika tjänster från olika leverantörer och är ett bredbandsnät för data- och telekommunikation. Vi bygger endast med fiber som är skyddade från yttre störningar som åska, statisk elektricitet och magnetfält från kraftkablar. Vårt driftsäkra nät underhålls dygnet runt, året om.
Vi levererar, underhåller och fakturerar själva infrastrukturen medan innehållet skapas och debiteras av våra tjänsteleverantörer. Via kundportalen ume.net kan du se samtliga tjänsteleverantörers utbud och priser som t. ex. internetåtkomst och bredbands-tv.
För att kunna surfa i vårt nät behöver du internetåtkomst, så kallad internetaccess. Internetaccessen köper du av en tjänsteleverantör i vår kundportal när du anslutit dig till vårt bredband. Du väljer de tjänster som bäst passar dina behov.
Du kan välja mellan hastigheter upp till 1000 Mbit och det finns ett flertal olika leverantörer att välja bland. Du ser hela vårt utbud av hastigheter och tjänsteleverantörer i kundportalen ume.net. Där kan du även jämföra priser och läsa mer detaljerat vad som ingår.
Om ditt bredband har slutat fungera ska du börja med att felanmäla det till din valda tjänsteleverantör. Har du inte fått igång bredbandet efter du tecknat avtal med oss och en tjänsteleverantör kan du kontakta kundservice på 090-16 00 20 eller kundservice@umeaenergi.se. Om vi har någon känd driftstörning hittar du information här.
Beroende på om du bor i villa, lägenhet eller har ett kontor är det lite olika förfaranden. Se mer i detalj vad som gäller för var och ett av de olika alternativen.
En bredbandsanslutning innefattar normalt 7 olika moment. Här kan du läsa mer om hur anslutningen går till.