Support och guider

Här hjälper vi dig med vanliga frågor och funderingar om bredband.

Så funkar det

Tips & rådgivning

Kontakt & felanmälan

Så funkar det

Två Umeå energi-anställda som jobbar ute i fält med fiberdragning. I bakgrunden syns en grävmaskin och runt om är grönskande träd. De anställda är iklädda varselkläder.

Så ansluter vi ditt bredband

Se hela installationsprocessen från att du skickar in din beställning till att du kan börja använda ditt bredband. En nyinstallation av fiber kan ta upp till 12 veckor.

Litet barn som står framför en tv med en fjärrkontroll i handen.

Kanalplatser för digital-tv

Med digital-tv får du både en analog och en digital sändning. Det analoga utbudet kan du se på flera tv-apparater utan digitalbox. Du kan behöva ställa in kanalplatser och frekvenser på dina tv-apparater för att kunna se utbudet.

Perrson i närbild som sitter med ett antal papper framför ansiktet

Guide till din fiberkonverter

I våra Kom-igång-guider för respektive fiberkonvertermodell finns information om din fiberkonverter och anslutning av samtliga tjänster.

Ett par glasögon i närbild som ligger på ett antal papper med text på.

Avtalsvillkor

Ta del av alla avtalsvillkor för bredband och tv via bredband.

En illustration som visar hur stadsnätet fungerar. En bild på en ljusslinga i bakgrunden.

Stadsnätet - så funkar det

När du ansluter din fastighet till vårt bredband blir du ansluten till stadsnätet. Det ger dig möjlighet att sätta ihop din digitala lösning precis som du vill ha den. Välj bland olika tjänster och tjänsteleverantörer – valet är ditt.

En skärmdump av hur startsidan på Kundportalen ser ut.

Kundportalen

I kundportalen kan du jämföra, beställa och göra ändringar i dina tjänster när det passar dig - kundportalen finns tillgänglig dygnet runt.

Vanliga frågor

Vi besvarar dina vanligaste frågor om bredband

Tips & rådgivning

Bild på en fiberkonverter.

Behöver du flytta din fiberkonverter?

Vill du montera ned eller flytta din fiberkonverter inom huset så hjälper vi dig med det. Läs mer om vad det kostar.

En sammansatt bild av ett antal olika bilder av de olika avsnitten som finns i bredbandshandbokens meny

Vår bredbandshandbok guidar dig rätt

Ta hjälp av vår bredbandshandbok. Den förklarar och lotsar dig igenom hastighetsval, tjänster, installation, teknik och felsökning.

Kontakt & felanmälan

Person arbetar med kablar i grop

Driftinformation

Se information om nuvarande, planerade och historiska driftstörningar på avbrottskartan. Här kan du också skapa en prenumeration på relevant driftinfo.

Tre devices som visar en dashboard

Förbrukning, avtal och fakturor

På Mina sidor kan du följa din elanvändning, se aktuella och historiska fakturor och få översikt över dina avtal.

Närbild på en surfplatta med texten "This site can´t be reached"

Felanmälan

Om ditt bredband har slutat fungera ska du börja med att felanmäla det till din valda tjänsteleverantör. Har du gjort det och felet inte ligger där, gör en felanmälan hos oss.

Kontakta oss

Du kan alltid kontakta oss på något av nedanstående alternativ.

Telefon

Under våra ordinarie öppetider kan du alltid nå oss via telefon.

Mejl

Vi svarar på ditt mail under våra ordinarie öppettider.

På plats

Vill du besöka vårt huvudkontor så hittar du oss här.