Mål 3 av 5: Nöjda kunder
Vi ska ha nöjda kunder för lönsamma och hållbara affärer. Målet är inriktat på att uppnå hög kundnöjdhet och ökat värdeskapande. Genom långsiktiga relationer där vi aktivt lyssnar på våra kunders behov och önskemål kan vi aktivt utveckla våra affärer utifrån morgondagens behov.
Uppföljning och resultat
Vi mäter framstegen genom nyckeltal för i vilken grad våra privat - och företagskunder rekommenderar oss samt tillväxt av kundanläggningar.
NPS privatkunder
-8
NPS företagskunder
-7
Kundanläggningar
(antal unika)
1 085
Exempel på insatser inom målområdet

Ökad premie – ett incitament för effektivt system
Omkring 5 500 villor och över 2 000 företag i Umeå är anslutna till Umeå Energis fjärrvärme. Under 2024 har ett team från Umeå Energi besökt kunder med ett tydligt överflöde – alltså fjärrvärmecentraler som inte tar upp värmen på ett effektivt vis. En höjning av flödespremien som ger bonus för effektiva system ska ge kunderna både insikt och incitament att bidra till ett hållbart energisystem.

GreenZone 2.0 – en modell för hållbar stadsutveckling
Solceller på alla tak, solcellspark, microgrid med batterilagring, fjärrvärme och ett helhetsgrepp på hållbarhet – GreenZone 2.0 är nästa steg och en modell för hållbar stadsutveckling. Per Carstedt är entreprenören som låter miljöfrågor leda utvecklingen.