Mål 4 av 5: Hög leveranstillgänglighet
Vi ska ha en robust verksamhet för att säkra hög leveranstillgänglighet. Målet fokuserar på att säkerställa trygga lösningar för våra kunder. Detta möjliggör vi genom minimerad avbrottstid och ökad tillgänglighet i våra leveranssystem.
Uppföljning och resultat
Vi mäter framstegen genom nyckeltal för medelavbrottstid per kund och år (SAIDI), tillgänglighet i vår fjärrvärmedistribution och tillgänglighet i fibernätet.
Elnät – SAIDI
(medelavbrottstid per kund och år)
160,4
Tillgänglighet i fjärrvärmedistribution
(tillgänglighet i vår fjärrvärmedistribution)
99,70 %
Bredband – tillgänglighet i corenät
100 %
Exempel på insatser inom målområdet

”Den värsta storm jag upplevt på 40 år”
Natten till 21 november drog ett oväder med kraftiga stormvindar in över Västerbotten och Umeå kommun. Tack vare god beredskap och hjälteinsatser från många medarbetare gick arbetet med att röja upp och reparera skadorna som stormen orsakat över förväntan.

Högre krav på cybersäkerhet
Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder, och Umeåborna är i dag beroende av en fungerande internetanslutning för att få vardagen att fungera. Som nätägare av stadsnätet vilar ett stort ansvar hos Umeå Energi att säkra stabil och effektiv uppkoppling för tiotusentals hushåll i regionen. Samtidigt blir cyber attacker allt vanligare.