Mål 4 av 5: Hög leveranstillgänglighet
Vi ska ha en robust verksamhet för att säkra hög leveranstillgänglighet. Målet fokuserar på att säkerställa trygga lösningar för våra kunder. Detta möjliggör vi genom minimerad avbrottstid och ökad tillgänglighet i våra leveranssystem.
Uppföljning och resultat
Vi mäter framstegen genom nyckeltal för medelavbrottstid per kund och år (SAIDI), tillgänglighet i vår fjärrvärmedistribution och tillgänglighet i fibernätet.
Elnät – SAIDI
(medelavbrottstid per kund och år)
160,4
Mål: 30,0 minuter
Tillgänglighet i fjärrvärmedistribution
(tillgänglighet i vår fjärrvärmedistribution)
99,70 %
Mål: 99,90 %
Bredband – tillgänglighet i corenät
100 %
Mål: 99,80 %
Exempel på insatser inom målområdet

”Den värsta storm jag upplevt på 40 år”
Natten till 21 november drog ett oväder med kraftiga stormvindar in över Västerbotten och Umeå kommun. Tack vare god beredskap och hjälteinsatser från många medarbetare gick arbetet med att röja upp och reparera skadorna som stormen orsakat över förväntan.

Högre krav på cybersäkerhet
Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder, och Umeåborna är i dag beroende av en fungerande internetanslutning för att få vardagen att fungera. Som nätägare av stadsnätet vilar ett stort ansvar hos Umeå Energi att säkra stabil och effektiv uppkoppling för tiotusentals hushåll i regionen. Samtidigt blir cyber attacker allt vanligare.
Relation till globala mål inom Agenda 2030
Delmål
7.1 Tillgång till modern energi för alla.
Delmål
9.1 Skapa hållbara, motståndskraftiga och inkluderande infrastrukturer.
Delmål
10.2 Främja social, ekonomisk och politisk inkludering.
Delmål
12.2 Hållbar förvaltning och användning av naturresurser.
Kunskap och insyn i års- och hållbarhetsredovisningen
I vår års- och hållbarhetsredovisning finns information om hur vi bedriver vår verksamhet och hur vi aktivt arbetar med hållbarhetsfrågor. Nedan kan du ladda ned och läsa vår senaste redovisning.