
Faktura och betalning för företag
Vi erbjuder e-faktura, Svefaktura, via mejl eller pappersfaktura. Om du inte gör ett aktivt val kommer fakturan i pappersformat. Välj att ta emot och betala dina fakturor på det sätt som passar dig bäst.
E-faktura
Med e-faktura får du fakturan till din internetbank. Du loggar in och godkänner fakturan.
E-post
Du får fakturan via mejl till den mejladress du valt. Fakturan ser ut som vanligt och bifogas i pdf-format.
Svefaktura
Hos oss kan ni få fakturan som Svefaktura, vilket kräver att ni har en egen operatör.
Beställ e-faktura
Ange kundnumret i fältet nedan. Kundnumret hittar du på din faktura eller på Mina sidor.
Du kan också anmäla e-faktura via internetbanken, som upprättar den tekniska anslutningen. Kontakta aktuell bank vid frågor.
Faktura via e-post
Du får fakturan via mejl till den mejladress du valt. Fakturan ser ut som vanligt och bifogas i pdf-format.
Automatisk betalning med autogiro
Med autogiro dras fakturabeloppet automatiskt från kontot på förfallodagen. Pengarna behöver finnas på kontot en bankdag innan förfallodagen, men beloppet dras först på förfallodagen. Du kan välja att betala med autogiro både om du har e-faktura och pappersfaktura. För att betala med autogiro fyller du i ett formulär för autogiromedgivande.
Svefaktura med egen operatör
Hos oss kan du få fakturan som Svefaktura, vilket kräver att ni har en egen operatör.
Påminnelse
Om fakturan inte är betald i tid skickar vi vanligtvis en påminnelse cirka en vecka efter förfallodagen, via vanlig post. Med påminnelsen tillkommer en avgift på 60 kronor samt eventuell dröjsmålsränta. Avgiften debiteras på kommande faktura. Betalar du inte påminnelsen skickas fakturan vidare till inkasso, detta medför extra avgifter. Om du får en påminnelse men vet att du redan betalat fakturan kan du gärna kontakta oss.
Säkerhet
Umeå Energi gör en kreditbedömning när du tecknar ett nytt avtal. Det kan innebära att vi begär en säkerhet i form av en deposition. Faktura för depositionen skickas av Umeå Energis ombud Intrum. Den kvarstår i minst 12 månader som säkerhet för framtida kostnader. En säkerhet kan också begäras om leveransen har blivit stängd på grund av obetalda fakturor.
Dubbel betalning av faktura
Om du har betalat fakturan två gånger gör vi en återbetalning till dig. Vill du lämna bankgiro- eller bankkontonummer för återbetalningen kan du gärna kontakta oss. Saknas bankgiro- eller bankkontonummer görs en utbetalning via avi.
Vi besvarar dina vanligaste frågor
Betalningsuppgifter
Uppge SWIFT-adress och IBAN-konto om du betalar fakturan från utlandet. Märk betalningen med fakturanummer (OCR).
Bankgironummer | 403-2751 |
Betalningsreferens | Fakturanummer (OCR) |
BIC/SWIFT | SWEDSESS |
IBAN no | SE56 8000 0842 0292 4308 1578 |
Kontakta Krav och Kredit
Öppet måndag till fredag kl 10:00 - 15:00. Lunchstängt kl 11:30 - 12:30.