Betalning
Autogiro
Med autogiro dras fakturabeloppet automatiskt från ert konto på förfallodagen. Pengarna måste finnas på ert konto en bankdag innan förfallodagen, men beloppet dras först på förfallodagen. Ni kan välja att betala via autogiro både om ni har e-faktura och pappersfaktura.
Hämta blankett för autogiromedgivande, fyll i och returnera till oss.
Betalningsuppgifter
Bankgironummer: 403-2751
Fakturanummer (OCR) är betalningsreferens.
Om ni betalar fakturan från utlandet behöver ni uppge SWIFT-adress och IBAN-konto till den utländska banken. Märk betalningen med fakturanummer (OCR)
- BIC/SWIFT: SWEDSESS
- IBAN no: SE56 8000 0842 0292 4308 1578
Påminnelse
Kontaktuppgifter Kundreskontra:
E-postadress: kundreskontra@umeaenergi.se
Telefonnummer: 090-16 00 30
Telefontid: mån-fre 10.00 till 15.00
Lunchstängt 11.30-12.30
Om er faktura inte är betald i tid så skickar vi vanligtvis en påminnelse cirka en vecka efter förfallodagen, via vanlig post. Med påminnelsen tillkommer en avgift på 60 kronor samt eventuell dröjsmålsränta. Avgiften debiteras på kommande faktura. Betalar ni inte påminnelsen skickas fakturan vidare till inkasso, detta medför extra avgifter.
Om ni får en påminnelse men vet att ni redan betalat fakturan kan ni kontakta vår avdelning för kundreskontra.
Betalat fakturan dubbelt?
Om ni har betalat fakturan två gånger gör vi en återbetalning till er. Vill ni lämna bankgiro- eller bankkontonummer, mejla vår avdelning för kundreskontra. Saknas bankgiro- eller bankkontonummer görs en utbetalning via avi.
Säkerhet
Umeå Energi gör en kreditbedömning när ni tecknar ett nytt avtal. Det kan innebära att vi begär en säkerhet från er i form av en deposition. Fakturan skickas av Umeå Energis ombud Intrum. Den kvarstår i minst 12 månader som säkerhet för framtida kostnader. En säkerhet kan också begäras om er leverans har blivit stängd på grund av obetalda fakturor.