Fakturering och betalning (privatpersoner) | Kundservice start | Umeå Energi

Fakturering och betalning (privatpersoner)

Faktura

Vi skickar fakturan till dig antingen som e-faktura eller pappersfaktura. Gör du inget aktivt val så får du fakturan i pappersformat.

E-faktura

Med e-faktura får du fakturan till din internetbank. Det enda du behöver göra är att logga in på banken och godkänna fakturan så betalas den. Autobetalning är en tjänst kopplad till e-faktura som vissa banker erbjuder. Har du frågor om autobetalning kontakta din bank.
Du hittar alla dina fakturor genom att logga in på Mina Sidor

Beställ E-faktura

Börja med ditt kundnummer (återfinns på din faktura eller på mina sidor) och tryck enter. När du skickat in dina uppgifter så ordnar vi resten!

Betalning

Vi skickar fakturan till dig antingen som e-faktura eller pappersfaktura. Gör du inget aktivt val så får du fakturan i pappersformat.

Betalningsuppgifter

Bankgironummer: 403-2751

Fakturanummer (OCR) är betalningsreferens.

Om du betalar fakturan från utlandet behöver du uppge SWIFT-adress och IBAN-konto till den utländska banken. Märk betalningen med fakturanummer (OCR)

  • BIC/SWIFT: SWEDSESS
  • IBAN no: SE56 8000 0842 0292 4308 1578

Autogiro

Med autogiro dras fakturabeloppet automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Pengarna måste finnas på ditt konto en bankdag innan förfallodagen, men beloppet dras först på förfallodagen. Du kan välja att betala via autogiro både om du har e-faktura och pappersfaktura.

Hämta blankett för autogiromedgivande, fyll i och returnera till oss.

Påminnelse

Om din faktura inte är betald i tid så skickar vi vanligtvis en påminnelse cirka en vecka efter förfallodagen, via vanlig post. Med påminnelsen tillkommer en avgift på 60 kronor samt eventuell dröjsmålsränta. Avgiften debiteras på kommande faktura. Betalar du inte påminnelsen skickas fakturan vidare till inkasso, detta medför extra avgifter.

Om du får en påminnelse men vet att du redan betalat fakturan kan du kontakta vår avdelning för kundreskontra.

Betalat fakturan dubbelt?

Om du har betalat fakturan två gånger lägger vi automatiskt upp beloppet som ett förskott på nästkommande faktura. Om du hellre vill ha beloppet utbetalt till ditt konto, kontakta vår avdelning för kundreskontra.

Anstånd med betalning?

Om du vet att du kommer att ha svårt att betala din faktura i tid kan vi i vissa fall skjuta på förfallodatumet. 

  • Ansökan om anstånd behöver inkomma innan fakturans förfallodatum.
  • Beviljat anstånd innebär att fakturans förfallodatum flyttas framåt. Ränta debiteras från fakturans ursprungliga förfallodatum.

Säkerhet

Umeå Energi gör en kreditbedömning när du tecknar ett nytt avtal. Det kan innebära att vi begär en säkerhet från dig i form av en deposition. Fakturan skickas av Umeå Energis ombud Intrum. Den kvarstår i minst 6 månader som säkerhet för framtida kostnader. En säkerhet kan också begäras om din leverans har blivit stängd på grund av obetalda fakturor.